נכון, כולכם וודאי יודעים שבדף התוצאות של גוגל התוצאות הממומנות מופיעות ראשונות ואחריהן התוצאות האורגניות. אבל מה זה בדיוק ממומן? מה זה PPC, SEO, מתי רואים את התוצאות של שני סוגי הקידום ובמה עדיף לי לבחור בתור בעל עסק? הכל כאן:
ראשית אסביר ששני סוגי הקידום אינם בהכרח שייכים לגוגל. נכון, הקידום הממומן נעשה ע"י מערכת של גוגל אבל ישנו גם קידום ממומן בפייסבוק שנעשה ע"י המערכת של פייסבוק…הקידום האורגני גם הוא לא "שייך" לגוגל. הוא פועל כדי לקדם את האתר שלכם בתוצאות של מנועי חיפוש בכלל ולא רק במנוע החיפוש של גוגל. נכון שאין ממש מתחרים לגוגל בתחום מנועי החיפוש ולכן משייכים את הקידום האורגני לגוגל.
קידום ממומן בגוגל – PPC
הקידום הממומן נעשה באמצעות מערכת Google Adwords. מערכת מורכבת וחכמה של גוגל המאפשר לכם,
המפרסמים, להשתתף במכירה פומבית כאשר התשלום על הפרסום הוא בדר"כ תשלום עבור הקלקה (PPC – pay per click). אנסה להביר את זה באופן הכי פשוט שיש: לגלי יש עסק לנעלי ספורט לילדים. היא מעוניינת להעלות פרסום ממומן כדי שכשמישהו מחפש "נעלי ספורט לילדים" הוא יראה את המודעה שלה. גלי בוחרת להשתתף במכירה פומבית על הביטוי "נעלי ספורט לילדים" ובונה מודעה אטרקטיבית עם כותרת, תוכן וקישור לאתר הנעליים שלה. היא "מציעה" לגוגל לשלם עבור כל קליק של גולש 5 ש"ח.
החל מרגע זה גלי משתתפת במכירה הפומבית כאשר כל פעם כשמישהו מחפש "נעלי ספורט לילדים" המודעה שלה עולה למכירה ומתחרה מול מפרסמים אחרים שביקשו להופיע על אותו ביטוי עם המודעה שלהם.
ישנה תורה שלמה סביב מערכת הAdwords ובפוסט הזה לא ארחיב על אופן התמחור, צורת המודעה, בניית קמפיינים, סוגי הקמפיינים. רק אציע לכם שאם כבר בחרתם להיכנס למערכת הזו ולהתחיל לפרסם לבד – כדאי מאד מאד ללמוד אותה לפני כדי לעשות זאת בחוכמה מבלי לבזבז את כספיכם.
אין ספק כי מדובר במערכת מורכבת והיא, דרך אגב, מקור ההכנסה העיקרי של גוגל.
עלויות:
אסביר זאת באופן כללי מאד מבלי להיכנס לרזולוציה גבוהה מדי:
קידום ממומן מאפשר לכם להציג את המוצר שלכם בתוצאות הראשונות של החיפוש תמורת תשלום על כל הקלקה על המודעה שלכם.
אתם בוחרים כמה לשלם לקליק בתוך המסגרת – ז"א אם הביטוי "נעלי ספורט לילדים" עולה 5 ש"ח תוכלו להציע את המחיר הזה ומעלה, לכל קליק. אם תציעו פחות המודעה לא תופיע בתוצאות החיפוש. ניתן גם לקבוע את המסגרת היומית, למשל, תוכלו להגדיר שאתם מוכנים להשקיע 20 ש"ח ליום. המודעה שלכם תופיע במסגרת התקציב היומי.
קידום אורגני – SEO
אופטימיזציה למנועי חיפוש – SEO – Search engin optimization. כפי שאמרתי בתחילה, הקידום האורגני אינו ספציפי לגוגל אך מכיוון שגוגל הנו מנוע החיפוש המוביל, ולא נראה שזה הולך להשתנות בשנים הקרובות, אדבר פה על קידום האתר בגוגל.
מנוע החיפוש של גוגל עובד באמצעות זחלנים (Crawlers) שסורקים כל הזמן את הרשת ועוברים בים הדפים באמצעות קישורים. הכל כמובן באופן אוטומטי ומסביב לשעון. הזחלנים של גוגל סורקים דפים ובתוכם שורות הטקסט שהן בעצם תוכן וקוד. לכל הסריקה הזו ישנו אלגוריתם מאד מתוחכם המכיל מאות פרמטרים הבודקים את איכות הדף: האם המבנה היררכי, האם הקוד פשוט, ידידותי, האם יש הסבר על כל רכיב בדף, האם התוכן מדבר על אותו נושא (מילות מפתח), האם יש התאמה למובייל ועוד אינספור פרמטרים שאף אחד לא באמת יודע מהם ואיזה אחוז יש לכל פרמטר. מה כן יודעים? שיש העדפה ברורה לאתרים שבנויים נכון, שהמבנה שלהם ברור, שהתוכן איכותי ורלוונטי לגולש.
המטרה של גוגל היא שהגולש שמחפש יקבל את התוצאה הטובה ביותר ולכן אתרים איכותיים יעלו בדירוג כאשר "איכות" נמדדת על ידי מבנה, תוכן והאופן שבו האתר מקושר מאתרים אחרים.
עלויות:
התשלום עבור קידום אורגני תלוי כמובן בגודל האתר, כמות הדפים, כמות ביטויי המפתח שרוצים לקדם ולכן אין סכום קבוע. באופן כללי אומר שקידום מקצועי לאתר קטן עולה לפחות 1000 ש"ח בחודש.
לסיכום – זוהי הצצה קלה בלבד לעולם שלם. גם קידום ממומן וגם קידום אורגני – כל אחד מהם הוא תורה שלמה רצופת שינויים ועדכונים. לשני התחומים האלו כדאי לגשת באופן מקצועי ועם הבנה כדי שתוכלו להגיע לתוצאות הרצויות.
מה מתאים לעסק שלכם? היכנסו לקרוא.